Tuesday, December 2, 2008

Seorang pnjual tisu muda..

Dalam ksibukan di sbuah jalan di pinggir kota..
aku melihat seorang penjual tisu yang masih remaja usianya..
senyumanya yg ikhlas..mmbuat aku ttanya..
apakah msh mgkn utk aku tsnyum..
seandainya aku brada dlm kdaan dia..

redup pndgn matanya mndamaikn prasaanku..
kerusi roda yg dinaiki dtolak ksana kmari..
mnjaja tisu supaya dbeli..
apakah mgkn ada org yg bsimpati...

tatkala di suatu ketika..
aku mlihat dia cuba mmbaiki kotak tisunya..
prgerakan tngnnya yg agk trhad..
myukarkan kerjanya..
tapi apa yg aku lihat..
dia ttp brusaha..mskipun dia tahu..bnda tu agk sukar baginya..
aku trus mmndangnya..tnpa mnyangka yg dia prasan akn rnunganku..
ku lihat dia sdikit tsnyum..
adkh dia sbnarnya malu dgnku...
krana bnda sbgitu kcil pun tdak dpt dbuat dgn smpurna..

aku trfikir sjenak..apakah akn kkl bgitu keadaan dia..
apakah dia prnah trsnyum sptmana aku tsnyum..
adakah dia pnah mrasa gmbira sptmana aku brasa gmbira?..

kadangkala aku mrasa hidup ini tdak adil..
knpa ada org ssh..sdangkn org snang bgitu mwah mnikmati khidupn mrka..
knpa prlu org mskin mndrita..knpa?

tapi aku tahu..
smua bnda ada hikmahnya..
siapa yg mnyngka..
jika kdudukan si pnjual tisu itu adlh lbih tinggi dan mulia di sisi-Nya..
bbanding org kaya yg hnya thu bfikir cra utk mnggandakan duit mreka...


aku bhrap yg aku akn sntiasa sedar..
hidupku tidak lama..
apa yg pnting adlh aku sntiasa mncari cinta-Nya..
akan ttapi..aku sring tfikir
apakah aku sbenarnya layak utk mndapat cinta daripada-Nya?

1 comment:

anwar azhari said...

huhu..

si penjual tisu itu..

setiap hari ku perhatikan dia..

jawab tagged dlm blog ak yea..