Saturday, October 9, 2010

Bila cakap bab cinta....~


Rsanya sme org dah tahu kan,tjuk cter nih.Ketika Cinta Bertasbih...tapi xthula sme org dah bca ke x novel@tgk movie dier..aku smpat bca novel dia jer.movie xsure bla.ada ksempatan.aku mmg nk tgk..:)..novel nih ade 2 episod,stkat nih aku smpat bca satu jer..

Bagi akula,novel ni mmg bagus ah tuk dbca,especially tuk org2 remaja mcm aku nih.B-)..xde ah..sbb bg aku,zmn2 mcm nila org sebuk nk cri pkwe ah,mkwe la, dah nk kwin pon ade..xkshla,cinta 2 cinta monyet ke,kera ke,king kong ke..sme org suka bila ckp bab2 nih..kan?

So bgi aku..nk ckp bab cintan cintun nih,aku mmg xpndai..sbb xberpengalaman..haha.yg akutahu,aku cinta kat mak aku,abah aku,family aku..2 je cinta yg aku tahu..

Cinta Allah?cinta Nabi?..eyh xknla xde cinta kot..kan?....bg akula..2 cinta nih..sgt2 ssah nk difahami..meski aku kata aku cinta Allah,,cinta Nabi..aku xbuat pon sme yg Allah dan Nabi suruh..so layak ke aku pnggil 2 cinta?..wallahualam~

So..utk lebih mdh la bg aku nk ckp sal cinta nih..korang bca jela novel nih..byk faedahnya..lgypon msia galak kita bca kan?so..ade msa2 free 2..belek2 ah sket novel2 cmni..mksd aku novel yg bicara tntng aspek ketuhanan scra xlngsung seiring dgn jiwa panas org muda..ewah~byk agy novel yg berciri mcm nih..antaranya..yusuf dan zulaikha..nih satu novel aku suka gak.bgus!.*scra xlngsung buat aku suka org yg brnama yusuf.ops!*..lafaz-lafaz cinta..wlau ade selit skit2..dan byk agy yg aku xterbaca..bg akula..dri bca novel yg hnya ckp sal cinta2 monyet org muda,gaduh2..pstu nk cerai pstu rujuk balik,pstu ttba meninggal..heh..aku rsala baik bca novel cmni..ade standard tersendri.*ko pon bca jgk novel tu!err:P*..ok2..xpela..klu boleh,bca ah novel ciri2 cmni..dsmping mngisi msa lapang,tmbah ilmu kita jgk an?..buat kita lebih open..tahu byk bnda yg kita xtahu..sedar bnda yg kita tak tersedar2..insyaallah..byk faedah yg kita leh dpt..amin..

Kat bwh nih,ade petikan dri novel KCB,yg aku rsa bgi byk pertolongan kat aku,dan hrp2 kwn2 aku skali..bca jla.dan fhm.aku nk hurai xpndai lak..okeh.smpai di sni shja.wslm~

Petikan dari novel Ketika Cinta Bertasbih:





……………….

Ibnu Athailah:

..tidak ada yang dapat mengusir syahwat atau kecintaan pada kesenangan duniawi selain rasa takut kepada Allah yang menggetarkan hati,atau rasa rindu kepada Allah yang membuat hati merana!..

cuba resapi baik2 kata2 ‘ulama’ besar dri iskandariah..hampir semua org yg jatuh cinta itu merasakan apa yang kau rasakan.Dan perasaan seperti itu tidak akan boleh kau keluarkan,kau usir dari hatimu kecuali jika kau memiliki dua hal..

Pertama,rasa cinta kpd Allah yg sgt luar biasa yang menggetarkan hatimu.sehingga ketika yg ada di hatimu adalah Allah,yg lain dgn sdrinya mnjdi kecil dan terusir..

Kedua,rasa rindu kpd Allah yg amat dahsyat sampai hatimu merana.jika kau merasa merana rindu kpd Allah,kau tidak mungkin merana rindu pada yg lain.jika kau sudah sibuk memikirkan Allah,kau tidak akn sibuk mmikirkan yg lain.

‘’kerana hatimu miskin cinta dan rindu kpd Allah,jadinya kau dijajah oleh cinta dan rindu pada yg lain’’.

KCB,episode 1:m/s 403

*asenya aku dah mula jtuh cinta pada novel2 Indonesia.heh*

No comments: